Alla inlägg under september 2011

Av Camilla - 27 september 2011 13:09

Promenadgång runt dammen.

 

Mix av gult och grönt

  

Fontänen i Sala stadspark

  

Härliga höstfärger.

  

Underbar röd färg på en buske.

  

Massor av Kanadagäss som väntar på att flyga söder ut, detta är bara några av dem.  

Av Camilla - 26 september 2011 19:20

Ja, om tapetseringen av mitt kök och hall. Visserligen varit färdigt ett tag men jag blev sjuk och orkade inte städa i ordning men nu är det gjort och jag blev riktigt nöjd. Dock så saknas det mattor i både köket och hallen men det kommer senare när jag vet vad jag vill ha. Måste säga att det är tur att mina föräldrar är snälla och ställer upp & låter hundarna bo hos sig när det dyker upp saker. För det tog fredag till fredag innan det blev färdigt (har inte tapetserat själv).


Hallen före:

 


Köket före:


Hallen efter:

 


Närbild på halltapeten.   

Köket efter:


Närbild på kökstapeten.    

  

Av Camilla - 20 september 2011 20:43

När jag är sjuk så brukar jag försöka titta på lite film, beroende på hur jag mår och hur min ork är naturligtvis. Det är ju inge roligt när orken inte räcker till och jag somnar mitt i filmen, ganska så besvärligt om jag har hyrt filmen.


Denna gång hyrde jag två filmer som jag velat sett men inte hunnit med. Den första var The Resident med Hilary Swank och Jeffrey Dean Morgan i huvudrollerna. Tyvärr levde denna film inte upp till mina förväntningar. Synd då jag tycker att båda är bra skådespelare.

Beskrivning av filmen: "Psykologisk thriller med sexiga Hilary Swank (två faldig Oscarsvinnare) i huvudrollen som nyseparerade Juliet som flyttar in i en fin New York våning där hyran är låg och hyresvärden är väldigt charmig.
En rad mysiska händelser får dock Juliet att installera en övervakningskamera och till sin fasa upptäcker hon att hon inte är ensam i våningen. Långt ifrån ensam..."


Film nummer 2 blev en remake av en barnklassiker nämligen Rödluvan eller som den heter nu Red Riding Hood. Här har bla Amanda Seyfried från Mama Mia huvudrollen. Denna film var bra mycket bättre och jag kan rekommendera den, dock så är det ju inte den barnfilm som den en gång i tiden var   .

Beskrivning av filmen: "Valerie (Seyfried) är en vacker ung kvinna som slits mellan två män. Hon är kär i en djupsinnig outsider, Peter, men hennes föräldrar har arrangerat för henne att gifta sig med den rike Henry. Ovilliga att förlora varandra planerar Valerie och Peter att fly tillsammans. Men plötsligt får de veta att Valeries äldre syster har dödats av den varulv som smyger omkring i skogen som omger deras by. Invånarna kallar på varulvjägaren Salomon för att få hjälp att döda vargen..."



Trevlig film kväll!


Av Camilla - 19 september 2011 19:26

Denna bild visar verkligen hur jag mår just nu.


 



Av Camilla - 19 september 2011 19:21

Idag hittade jag en artikel på Aftonbladets Klick. Enligt denna artikel hävdar den engelska antikhandlaren Jack Mörd att Nicholas Cage skulle vara en odödlig vampyr. Vad tror ni om det? Måste erkänna att bilderna i artikeln har sina likheter men att Cage skulle vara vampyr det vet jag inte riktigt om jag tror på. Även om jag gillar att se filmer och läsa böcker med det okända, men jag behöver nog lite mer bevis än ett gammalt foto.


  

Bilden är tagen från Aftonbladet.se (Foto:AP)


Artikeln hittar ni här: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article13643632.ab

Av Camilla - 14 september 2011 19:05

Basenji världen har fått helt underbara nyheter. Även om vår ras i det stora hela är en väldigt frisk ras så finns det naturligtvis sjukdomar som vi arbetar med, precis som på alla andra raser. Den sjukdom som jag personligen tycker är den värsta på vår ras, Basenji, är Fanconis Syndrome. En njursjukdom där njurarna inte tar upp alla näringsämnen. Detta är en sjukdom med dödlig utgång. Vi har under en tid kunnat testa våra hundar med ett markör-test, detta har gjort att vi har kunnat fått reda på om våra hundar har varit fri, anlagsbärare eller sjuka i sjukdomen. Men ett markör test är inget hundra procentigt test vilket har gjort att de provresultat vi fått tillbaka har sagt troligen fri eller troligen bärare. Har en hund varit sjuk i Fanconi så är den så där finns inget troligen. Nu har man äntligen hittat den mutation som gör denna sjukdom och vi har nu ett gentest. Detta gör att om resultatet säger fri så är hunden fri! Helt underbart!


"The BCOA and the BHE are pleased to announce Dr. Gary Johnson has identified the mutation responsible for recessive basenji Fanconi Syndrome. A new test, a direct Fanconi gene test is now available through the OFA. The OFA is working on a process to order the test on previously stored DNA. However a dog’s owner should go ahead and order the test now thr...ough the OFA website. Dogs that have not been tested before will need to have a cheek swab kit ordered via the OFA, returned, and the direct gene test will be run.

Results will be sent to the owner, and displayed on the OFA website. To be able to differentiate the new direct test results from the Linked Marker test results, the new direct test will be resulted as Clear, Carrier or Affected. The term “probably” will no longer appear on the certificate and there will no longer be an Indeterminate category.

We should all congratulate Dr. Johnson for his work locating the gene and the genetic alteration responsible for recessive Basenji Fanconi syndrome. There is still work to be done to further characterize the mechanisms that cause the disease to manifest, and whether there are things we as Basenji owners and breeders can do to ameliorate the onset and severity of the disease. We hope everyone will want to support Dr. Johnson as he continues this important work to the benefit of our breed."

Av Camilla - 4 september 2011 09:31

I måndags åkte jag till Västerås för att lämna hundarna hos mina föräldrar, gissa om det blev tomt här hemma. Även om det inte händer så mycket här hemma på kvällarna och hundarna mest ligger i soffan och sover, så märktes det att de inte var hemma. Anledningen att jag lämnade bort dem var att jag skulle åka i väg på en 2-dagars APT (Arbets Plats Träff) och på tisdagen jobbade jag till klockan åtta på kvällen, hade ingen lust eller ork att lämna dem då.


Platsen för APT:t var Sundbyholms Slott, där vi även övernattade (inte på slottet men på hotellet som ligger i anslutning till detta). Det blev en massa god mat, första dagens lunch bestod av oxrullader med sås och potatis, mums. PÅ kvällen serverades det en 3-rätters middag. 


I går lördag hämtade jag hem mina tjejer igen så nu känns det som vanligt igen, det springs fram och tillbaka till balkongen, morgonpromenad innan frukost osv. Härligt! Nu väntar jag bara på att de ska börja löpa så att jag kan åka iväg och para Ive. Om det är någon som är nyfiken på kombinationen så kan ni kolla in min hemsida: www.missamazings.com

Där hittar ni även kontakt information.


Här kommer lite bilder från Sundbyholm.

Bild 1: Framsidan av slottet   Bild 2: Utsikt vid slottet

Bild 3: Blomma                      Bild 4: Baksidan av slottet

Bild 5: Utsikt i slottsparken    Bild 6: Slottet

Bild 7: Inne på hotellet           Bild 8: Biblioteket på hotellet

Bild 9: Mitt rum                     Bild 10 & 11: Utsikt från mitt rum

                     


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards