Alla inlägg under juli 2013

Av Camilla - 10 juli 2013 20:44

Vilken dag det har varit, denna onsdag var det dax för den årliga inofficiella utställningen i Möklinta strax utanför Sala. Jag hade anmält Hunter och Play och tänkte att det skulle vara den perfekta träningen för dem. Men vad vaknar jag till för väder? Jo, det ösregnar   . Min första tanke vara att stanna i sängen och skita i allt, men jag är ju glad över att jag inte gjorde det. Pallrade mig ur sängen och fixade det som skulle fixas innan det var dags att åka. 6 basenji var anmälda denna dag, 2 valpar och 4 vuxna. Måste säga att det alltid är lika trevligt att träffa både nya och gamla bekantskaper. Först ut för oss var de två tikvalparna, Emerald och Thin Lizzy, som dagen till ära fyllde 6 månader. Hur söta som helst och fulla med bus var de dessa två kullsystrar. Vinnande ur denna strid blev Emerald som sedan fick tävla om bästa valp i grupp 5. Hon gjorde det med bravur och slutade som BIG-3 Valp, grattis!

 

Emerald


Därefter var det dax för Hunter att äntra ringen, ensam hane som han var. Helt klart att min "lilla" kille behöver mer ringträning, men det blev ett HP (hederspris) och glad blev jag.


Hunters kritik:

"Kraftfullt välformat mask huvud kunde ha lite mer rynkor och öronen kunde vara lite mer tätburna. Lite ljusa ögon. Fin nacke. Bra överlinje och svans. Väl utv kropp. Bra benstomme och fötter. Harmoniskt vinkel. Rör sig med stil och elegans. Bra päls. På större sidan"


Observera att jag har skrivit precis som det står i kritiken, vilket medför att det kan se lite lustigt ut.


Därefter var det dax för tikarna som var tre till antalet, Play, Yaya (Yulara Papaya) och Stella (Yulara Stellaria). Först ut var Play och hon skötte sig riktigt bra även om hon också behöver mer träning precis som sin bror. Även här blev det ett HP.


Plays kritik:

"Korr format fem huvud. Kunde ha lite mer rynkor och öron lite mer tätt burna, ljusa ögon. Fin nacke bra överlinje och svans väl utv kropp. Passande benstomme, lite veka mellanhänder. Bra fötter. Harmoniskt vinklad. Rör sig med stil och spänst. Bra päls. Välvisad"


I slutändan placerade hon sig på en andra plats efter Stella, som sedan fick tävla om BIR (Bäst I Rasen) och BIM (Bäst I Motsatt kön) med Hunter. Det slutade med att Stella blev BIR och Hunter BIM, något som jag är mycket nöjd med.

Hmmm, vet inte riktigt vad Monica och jag gör...............

Tror vi skulle ställa upp hundarna men krockade på något vis   


   

Nu blev det lite bättre....


Eftersom Stella blev BIR så tävlade hon naturligtvis om BIG (Bäst I Gruppen) och vad gör hon? Jo, hon vinner gruppen! Bara att stanna kvar i väntan på BIS finalen (Best In Show), för naturligtvis behövde hon en hejarklack. När det väl var dax vad händer? Jo, hon går och blir BIS!! Vilken dag för Monica, lite inom familjen var det ju ändå. Kassi är nämligen halvmoster till Stella.

 


Efter en lång dag så var vi alla trötta och hungriga, så innan alla basenjimänniskor åkte åt sina respektive håll så stannade vi till på Möklintas Pizzeria/matbutik. Mycket trevligt att hinna sitta ner, god mat och trevligt sällskap. Nu har i alla fall jag fyra trötta hundar och även deras matte är trött och funderar på att krypa i säng.

Av Camilla - 6 juli 2013 17:58

I går (fredag) fick jag ett mail från Monica om en hastigt påtänkt basenjipromenad och eftersom jag inte hade något planerat under lördagen så passade detta jättebra. Så kl 11 samlades vi i Svanå utanför Skultuna, sammanlagt blev vi 7 människor, 10 basenji och en hedersbasenji (hund av annan ras). Det blev en härlig promenad in i skogen i Svanå där hundarna hade möjlighet att springa av sig och leka. Det är helt underbart att se både hanar och tikar leka, speciellt med tanke på att de kommer från olika flockar. Visst gruffast det lite i början, som det brukar på våra promenader men efter ett tag så lugnar det ner sig. Lite oturligt blev det dock för Ive som hamnade i en dispyt med två av de andra hundarna, viket medförde att hon nu har lite bitsår. Men that's life! Nu är det bara att se till att hålla såren rena och hoppas på att det inte blir infekterat. Just nu har jag i alla fall underbart trötta hundar, nu är det bara jag som ska tröttas ut så det får nog bli en löptur i det härliga vädret.  

 

Bilder från våran fikapaus.

 

Ayala (Kassi's dotter)



    


   


Massor av stora stenbumlingar hittades och tydligen var det här Erik Nilsson försökte gömma sig. Gick tydligen inte så bra då de hittade honom och han blev avrättad.   

   


Play slappar på balkongen efter hemkomst

 


Hunter på en av favoritplatserna.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards