Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

Oj, vad tiden går....

Av Camilla - 14 augusti 2013 15:46

Tiden går verkligen fort när man har roligt. Det märks för nu var det länge sedan jag skrev något, så detta inlägg blir lite blandat. Semestern har varit slut i ca 4,5 veckor, hade gärna haft längre semester men samtidigt var det skönt att komma tillbaka till vardagen på ett sätt. Tror inte jag lagade mat hemma mer än ett par gånger under semestern, kanske inte det bästa när jag försöker gå ner i vikt. Men, men det var ju semester och jag är nära mitt slut mål bara ca 4 kg kvar nu   


Jag har faktiskt varit utomlands i år, jag och bästa vännen Micke tog oss en dagskryssning till Åland    Och till alla som har undrat och funderar, vi är inte ihop. Bara otroligt bra vänner, och till alla som säger att tjejer och killar inte kan vara vänner så säger jag: JO, det funkar alldeles utmärkt.


Kan i alla fall tala om att vi tog buss till Kapellskär för att kliva på båten som skulle ta oss till Mariehamn, hade kollat vädret och det skulle vara soligt och fint. Men vad möter oss i Kapellskär? Jo, dimma!! Och den höll i sig till Mariehamn där det i alla fall var sol. Vi hade ju planerat att sitta mesta tiden uppe på däck men det sket sig, blev alldeles för kallt. Men vi hade i alla fall en mycket trevlig resa, dock så har vi kommit på att om det blir någon mer resa så skippar vi bussen och tar bilen i stället. På väg hem så fick bussen stanna och invänta ambulans då en kvinna mådde dåligt, hade tydligen en historik av hjärtproblem. Allt gick dock bra, men tyvärr hade det hela en komisk ton över sig då vissa av de övriga skärrade passagerarna kom med vissa komentarer. En karl frågade om hon skulle ha en puss! Hmm, undrar hur han tänkte där?? Kan också tala om att ambulansen kom två gånger innan den verkligen var framme hos oss, de övriga ambulanserna var utklädda till en Hemglassbil och en gul landsvägsbuss   

     


Vi startade i alla fall resan på däck och tog oss en varsin öl, inte helt fel. 


         



Nu något annat....

Den 3-4 augusti gick den årliga Basenjispecialen av stapeln på Härjarö utanför Enköping. Detta år hade jag anmält alla mina hundar, det vill säga fyra stycken. Vädret gick verkligen inte att klaga på och inte något annat heller. Jag hade inte några förhoppningar och kände att det skulle bli spännande att se vad domaren ville ha för typ av hundar. Domaren Noel Baaser föder själv upp rasen i Tyskland. Först ut av mina var Hunter som gick i unghundklass hanar, inte ville han stå ordentligt. Han föredrog att sitta eller stå och inte klarade han av att gå ordentligt i ringen heller. Han behöver verkligen ringträna, men han fick bedömningen Excellent. Han blev dock oplacerad men jag var mycket nöjd i alla fall. Hunters kritik:

"Correct size. Nice head, but with light eyes. Would like to see more wrinkles. Short neck. Straight topline. Excellent tail. Excellent chest and shoulder. A bit straight in rear. Moves nice but with soft topline. Needs more ringtraining."


Därefter var det Plays tur även hon gick i unghundklass, hon skötte sig mycket bra och även hon fick bedömningen excellent men blev oplacerad. Plays kritik:

"Excellent type. Excellent head, ears and wrinkles. A bit light eyes. Medium neck. Straight topline. Exellent chest for age. Very good angulations front and rear. Moves nice, a little bit narrow in rear. Topline goes up a little in moving."


När dessa två var färdiga så var det då dax för "tanterna", både Kassi och Ive går i öppenklass så där behövde jag hjälp. Båda två vet vad det handlar om och de skötte sig verkligen perfekt. Jag hade lämnat över Ive till min extra handler Eva och talat om att hon inte brukar springa så fort, men vad händer? Jo, tydligen tycker Ive att det var jätteroligt och hade världens driv i steget. Hon travade på som hon aldrig har gjort. Det hela slutade i alla fall med att båda flickorna fick excellent! Elva tikar var anmälda i denna klass och det var inga dåliga tikar så jag hade verkligen inte räknat med mycket. Det slutade dock med att Ive blev placerad som fjärde bästa tik i öppenklass med ck, Kassi blev oplacerad men fick ck (enda tiken som var oplacerad som fick det). Inte nog med det, Kassis dotter Ayala gick och vann klassen! Hon fick även reserv cert, dagen var dock inte slut utan Kassi, Play och Ayala blev uttagna att tävla om bästa huvud! Jag hade även lyckats få ihop en uppfödargrupp, hur roligt som helst. Vi placerade oss inte men det var i alla fall skoj.

Ives kritik:

"Very nice size. A little bit cheeky head. Sort neck. Straight topline. Excellent tail and tailset. Needs more chest. A little straight in shoulder. Excellent rear angulation. A little soft in pasterns. Very good mover, a little bit close in rear."

Kassis kritik:

"Excellent head. Excellent size. Medium neck. Straight topline. Well set tail, that could be tighter. Nice chest. Excellent angulations front and rear. A bit soft in pasterns. Moves nice from side, a little crossing from front."


Kan inte annat än vara nöjd med dagen.


     


Detta inlägg får avslutas med Gröna Lund och Tenacious D. Japp, jag var en av de lyckliga som faktiskt fick se dem inne på Gröna Lund. Otroligt bra, resan dit hade anordnats av personalklubben på jobbet. Mycket folk var det som var där. Redan kl 17 hade portarna in fått stänga det var då maxat inne på grönan, 17 000 personer!

 http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17276134.ab

Dock så var det ensak som drog ner betyget, vi hade ett bord bokat på Tyrolen inne på Gröna Lund och vi fick en helt inkompetent servitör! Vissa i vårt sällskap fick sin mat medans andra fick vänta hur länge som helst, jag och en kollega hade bestämt oss för att dela på en Apfelstrudel med lättvispad grädde. Kan tala om att vi fick vänta i 50 minuter på denna! Vi fick säga till hovmästaren TVÅ gånger innan vi fick den (att säga till servitören var ingen idé, han sprang omkring som en yr höna), när vi väl fick den var den så varm så att den var degig och den lätt vispade grädden var helt klart sådan grädde som du sprutar ur en burk. Alltså inte äkta vispgrädde, detta ville de har 69 kr för. Men efter mycket om och men så hade vi fixat rabatt åt hela bordet och vi behövde inte betala för strudeln.

 

Ha det så bra! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 13 oktober 2014 16:51

Ja, vädret under helgen i alla fall. Det låg väldigt grå moln, tunga av regn över Sundsvall i helgen. Som tur var så var inte sällskapet och aktiviteterna gråa och trista. Helgen spenderades på hundutställning, i lördags var jag och hundarna i et...

Av Camilla - 7 september 2014 16:01


Lördagen den 30 augusti anordnades Sala Silverman, detta är en triathlon som gåe av stapeln. Kan tala om att det inte är en liten tillställning, den är så populär så att arrangörerna funderar på att anordna den över två dagar istället för en dag. ...

Av Camilla - 16 augusti 2014 21:38


Nu är det dags, hoppas jag      Förra året var tanken att det skulle bli valpar mellan Kassi och Hunter, men tyvärr så blev det inte så. Därför provar jag igen detta år. Om allt går som det ska så blir det valpar i december, och naturligtvis så h...

Av Camilla - 13 augusti 2014 16:50

På semestern det vill säga. Kan väl säga att den har varit bra och även lite mindre bra. Vad som har varit mindre bra och extremt obehagligt, är den skogsbrand som har härjat utan för Sala. I hela 10 dagar brann det innan de fick kontroll och den sp...

Av Camilla - 20 juli 2014 22:15

I onsdags drog jag och ett gäng underbara vänner på en 24-timmars kryssning. Ett jätteroligt sätt att börja semestern med. Självklart så blev det buffé på utresan ? Mycket god mat var det och inte helt fel att avsluta med färska jordgubbar och grädd...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Tidigare år

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards