Alla inlägg den 24 juni 2010

Av Camilla - 24 juni 2010 09:36

Igår bestämde jag mig för att turista lite i Västerås, förutom att det blev ett besök i centrala Västerås och Hälla. Turengick till ett ställe som jag inte varit till på jättelänge, nämligen Vallby Friluftsmuseum. Jag rekommenderar verkligen detta till alla, både vuxna och barn. Helt gratis är det också om man inte handlar något och det är ju inte nödvändigt då det går att ha med sig fika själv och det är inget inträde. Hundar är också välkomna.


På Vallby så finns det en hel del djur, de djur som finns här ingår i något som kallas för levande samling. Det vill säga att det är gamla raser som är utrotningshotade och nu ingår i en genbank. 

Ölandsgås

 

Gotlandskanin

  

Hedemorahöna

     

Fjällnära kor

  

Nordsvensk & Ardenner

  

Jämtgetter


Vad som inte finns med på bild är Gestrikefår och Linderödssvinet. När det gäller svinet så låg de inne i sina stior, det var alldeles för varmt ute för dem. Fåren stod alldeles för långt bort för att jag skulle kunna få några bra kort.


Men det är ju inte bara djur som finns här utan också en massa gamla bygnader som bla en gammal handelsbod, där man i dag kan handla gammeldags godis m.m


    


  

En annan rolig sak är att det finns "gårdsfolk" under sommaren, alltså personer som är kläda i tidsenliga dräkter. Dessa kan svara på de frågor man kan ha.

Ett besök i herrgården blev det, dock så blev det ingen bild på själva huset men det bilder på ett par av de takmålningar som finns inne i herrgården.

 


Jag rekommendera verkligen ett besök på friluftsmuseet som ligger väldigt tillgängligt efter E18 i Västerås.

Besök gärna deras hemsida http://www.vallbyfriluftsmuseum.se  


     

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards